Teknologi Akan Tiba Yang Akan Mengganti Style Hidup

0
Teknologi Akan Tiba Mengganti Style Hidup

Teknologi Akan Tiba Yang Akan Mengganti Style Hidup – Menyelusuri peradaban manusia, bisa disaksikan bahawa tiap pengembangan dalam teknologi berjaya naik kehidupan manusia ke kondisi yang lebih bagus. Sama ada penemuan api, roda, kertas dan dakwat di awal ketamadunan manusia sehinggalah ke penemuan teknologi elektrik, semikonduktor dan radio yang terdapat sekarang armyndonews.id

Teknologi Akan Tiba Mengganti Style Hidup

1 Realiti Maya

Program realiti maya bukan sahaja berpotensi tinggi dalam industri selingan dan permainan digital, tapi berpotensi besar dipakai dalam industri perniagaan runcit, pembikinan, kesihatan, pelancongan dan kewangan. Untuk contoh di sektor kesihatan, doktor ahli bisa latih dan mencuba suatu hal pembandinghan yang sulit dalam realiti maya saat sebelum melakukan ke atas tubuh manusia yang sebenar. Seorang wisatawan bisa bertandang suatu hal tempat menarik dalam realiti maya saat sebelum bertandang tempat itu secara fizikal, dengan itu beliau bisa pilih lokasi wisatawan yang betul-betul di meminati untuk dilawati.

2 Bateri

Di antara kekangan khusus alat electronic gampang pindah, seperti telepon pandai hinggalah ke kereta elektrik ialah kekangan pada keupayaan bateri. Sama ada dari sisi saiz dan berat, sumber bahan elektrik, keupayaan tenaga elektrik yang di buat dan ketahanan bateri adalah di antara faktor mengungkung teknologi bateri. Tetapi demikian, usaha penyidikan dan pengembangan yang banyak sekali akan merealisasikan teknologi bateri yang enteng dan bertahan lama. Dari sumber seperti udara, bahan buangan justru air kencing bisa jadi bahan sumber eletrik. Bateri kecil yang memakai peluh bisa memberikan kuasa ke alat electronic kecil yang bisa di gunakan di tubuh. Dari topi sampai kasut, semua bisa di letak alat electronic.

3 Robot nano

Pikirkan anda bertemu doktor saat demam dan doktor itu minta anda makan kapsul yang mengandungi robot nano untuk mengenalpasti penyakit anda. Manfaat robot nano yang di jangka bentuk pada periode akan tiba. Bukan sahaja bisa mengenalpasti penyakit tapi juga bisa menjaga penyakit itu. Beberapa saintis sedang bertungkus lumus memeriksa tiga aspek terpenting untuk menjayakan teknologi robot nano di sektor kesihatan, iaitu, pemanduan arah robot, sumber tenaga robot dan langkah gerakan robot dalam salur darah. Pada periode akan tiba, jika anda sakit anda tidak butuh menelan ubat, hanya cukup menelan robot.

4 Pembuat 3D

Mungkin anda pernah ternampak mesin pencetak 3D semasa di ekspo sains atau juga anda sendiri telah menempah produk yang di cetak dengan mesin pencetak 3D. Namun tahukah anda bahawa penyelidikan terkini di dalam pencetak 3D, ialah mencetak lapisan sel hati bagi tujuan penggantian tisu hati. Ahli sains di dalam bidang kesihatan, membayangkan suatu hari nanti organ lengkap manusia dapat di cetak dengan pencetak 3D. Dakwat pencetak yang di gunakan adalah sel-sel yang di gandakan dari sel pesakit itu sendiri. Organ yang di cetak menggunakan dakwat bio ini akan mempunyai kadar penolakan yang rendah oleh badan pesakit.

5 Komputer Kuantum

Komputer kuantum menggunakan keadaan kuantum bagi menghasilkan kuasa pemprosesan komputer yang beribu kali ganda lebih laju dari komputer semasa. Kebolehan pemprosesan yang laju akan melonjakkan keupayaan komputer kepada satu tahap yang tidak boleh di bayangkan sekarang. Masih lagi banyak proses-proses seperti ribut taufan yang melakukan tindak balas kimia. Pemikiran manusia dan sebagainya yang tidak dapat di modelkan dengan sempurna. Kesemua proses ini memerlukan kuasa pemprosesan yang jauh lebih tinggi dari apa yang wujud sekarang untuk dimodelkan.

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *